Home
Dating voor actieve 50-plussers
Home Facts & figures Succesverhalen Hoe werkt het?
donderdag 18 mei 2017

Weer

Het KNMI, de Meteo Group, Spotify en iTunes lijken niet meer te kunnen ontkomen aan een ingrijpende ontslagronde, aldus woordvoerders van de vier organisaties tijdens een inderhaast gezamenlijk belegde persconferentie.

Na afloop wilde alleen de woordvoerder van het KNMI de verzamelde pers te woord staan. ‘We hebben het vanmiddag aan de medewerkers verteld en u kunt zich voorstellen dat het bericht insloeg als een donderslag bij heldere hemel. Het management wist al een tijdje wat er gaande was’, aldus de zichtbaar aangedane man.
‘In het begin viel het niet op. Kijk, het kan vriezen en dooien in ons vak, dus toen we merkten dat iets meer kijkers dan gewoonlijk doorschakelden naar een andere zender voordat het weerbericht begon, maakten we ons daar geen zorgen over en dat deden we ook nog niet toen de belangstelling voor onze betaalde diensten iets afnam, maar toen landbouwers, strandtentexploitanten en zelfs overheidsdiensten begonnen op te zeggen, wisten we dat we in zwaar weer zaten. Dat dit niet zo maar zou overwaaien.
Bij onze collega’s uit de muziekbranche bleek zich eenzelfde drama te voltrekken. Niet alleen het aantal betalende luisteraars, maar zelfs het aantal gratis luisteraars is daar het afgelopen jaar drastisch afgenomen. Voor ons reden genoeg om de koppen bij elkaar te steken en een onderzoek in te stellen. Het duurde niet lang voordat we ontdekten waarom onze negotie aan het verdwijnen is als sneeuw voor de zon.
Er is een datingsite voor senioren waar de leden in het openbaar berichtjes kunnen plaatsen. En het overgrote deel van die berichtjes blijkt nota bene over het weer te gaan of een link naar een liedje te bevatten. U kunt er lacherig over doen, maar wij als KNMI nemen dit fenomeen bijzonder serieus en dat komt niet alleen omdat Nederlanders in het algemeen en oude mensen in het bijzonder graag en veel, zeg maar gerust altijd over het weer praten, maar vooral door de ongekend fijnmazige geografische segmentatie van de aanbieders van weersinformatie op deze site. Ze zitten werkelijk in alle uithoeken van het land. Er is met andere woorden zo goed als 24/7 – oude mensen gaan laat naar bed en staan vroeg op - sprake van een tsunami van extreem lokaal gespreide weersinformatie.
En het verdienmodel is te eenvoudig voor woorden. Een medewerker van een strandtent, landbouwbedrijf, zeilbootjesverhuurder of overheidsorganisatie schrijft zich in als gratis lid et voilà: hij of zij heeft om niet de beschikking over alle data die wij tot nu toe met droge ogen konden verkopen als tailor made informatieverschaffing tegen meerprijs. Zo kunnen wij wel fluiten naar onze windhandel. Voor niets gaat de zon op? Nou, nu dus wel! En niet een beetje, temperaturen tot achter de komma!
Overigens vrezen we dat het niet bij weerberichten zal blijven. De vraag is ons inziens niet óf maar wanneer de leden van deze site, al dan niet geïnspireerd door infiltranten, op het idee komen om ook de land- en tuinbouwberichten en de waterstanden van weleer te gaan posten. Het langetermijngeheugen van mensen van deze leeftijd blijft immers nog lang intact.
Ja natuurlijk spreek ik ook namens mijn collega’s uit de muziekbranche. Betalende leden haken af, omdat ze op die datingsite voortdurend worden voorzien van gratis muziek en gratis leden van Spotify en iTunes genieten nog een extra voordeel omdat ze er niet worden gehinderd door advertenties. Maar de grootste meerwaarde kunt u zelf ook wel bedenken, neem ik aan: het woord play list is nu twee keer woordwaarde!
Wat wij hieraan denken te gaan doen, vraagt u mij. Nou, we blijven netjes natuurlijk, dat vooropgesteld, maar ik kan u verzekeren dat de wind uit een geheel andere hoek zal gaan waaien bij de weerdiensten.
Veel kan ik er nog niet over zeggen, we zijn nog volop aan het ontwikkelen en experimenteren in een kleine pilot met seniore proefkonijnen, want we willen wel zeker weten dat het aanslaat voordat we live gaan. Het laatste waar we op zitten te wachten, is dat het direct klachten gaat regenen. Dan komen we alleen maar van de regen in de drup.
Een tipje van de sluier kan ik wel oplichten. We denken bijvoorbeeld aan een tekstband onder in beeld tijdens het weerbericht, waarin we met name oudere kijkers de mogelijkheid bieden om contactoproepen te plaatsen. Denk aan: Jij vrouw met vouwfiets hielp mij, man met rollator bij instappen in intercity. Ben in voor samen nooit meer uitstappen doen. Hier stralend blauw en bij jou? Of: Jij swingende man op golfbaan, waar ben je? Hield het niet droog, toen ik je zag. Hole in one? Mensen kunnen die berichtjes gratis plaatsen, maar we vragen ze wel om in hun bericht een toespeling op het weer te maken. Ze doen immers niets liever.
Een andere mogelijkheid die we onderzoeken, is een gezongen weerbericht op de melodie van golden oldies, al hebben we wel enige zorg over de beschikbare stemmen. Ik bedoel, stelt u zich voor, Gerrit Hiemstra die het weerbericht zingt op Riders on the Storm of Purple Rain. Ik vrees dat Gerrit in dat scenario wel zal afvloeien, maar met Marco moet het lukken.
Er is nog ruimte voor één vraag. Wat voor weer het morgen is, vraagt u mij? Ik zou zeggen, schrijf u in op die site.

 


Bekijk mijn profiel op 50plusmatch.nl

geplaatst door Janszen - 788 keer gelezen

beoordeeld 4.29/5 (7 Stemmen)

Om te reageren op dit blog moet je lid van 50plusmatch.nl zijn!
Schrijf je gratis in!



<< Startpagina

Over 50plusmatch - Privacy - Algemene voorwaarden - Veelgestelde vragen - Contact
Thuiswinkel Keurmerk Veilig Daten

Mobiele site
Android app on Google Play iPhone app on iTunes
Facebook
© 50plusmatch.nl