Tijd
maandag 7 september 2020
Terwijl de aardappelen op het vuur staan totdat gaar zijn, zo’n twintig minuten, of ik de tijd instel van het kookwekkertje voor een gekookt eitje, zo’n vier tot zeven minuten al naar gelang ik de hardheid wens, bedenk ik mij de vraag wat tijd nu eigenlijk inhoudt. Overigens doe ik ook wel eens de eitjes bij de aardappelen, maar dit terzijde. Ondertussen sta ik niet bij het fornuis alleen maar te wachten, maar onderneem ik in die tijd ook nog andere dingen. De was opvouwen, het bed opmaken en ik heb geconstateerd dat ik in vier en een halve minuut de kamer kan stofzuigen. Ondertussen is mijn eitje gekookt zoals ik het wil hebben. “De tijd gaat snel, gebruik haar wel”. Een veel gebruikte quote. Verspil nooit de tijd die je goed kunt gebruiken. We kennen allemaal wel de uitleg. Voornamelijk is het de klok die onze dagindeling bepaalt. We zetten de wekker om op tijd wakker te worden om op de juiste tijd op ons werk aanwezig te kunnen zijn. Maar dikwijls worden we wakker op het tijdstip, dat onze biologische klok dat aangeeft. Avondmensen zullen volgens die biologische klok op een ander tijdstip wakker worden, dan een ochtendmens. Is tijd een begrip, of zoals Einstein beweerde een illusie? Is tijd het verleden, of de toekomst? Of is tijd het nu? Op dit moment van de dag, of nacht? Tijd is een persoonlijk en rekbaar begrip. In het nu komen onze gedachten over het verleden en de toekomst samen. We leven dus eigenlijk in het nu, terwijl onze gedachten zich elders kunnen vertoeven. Ik kom op deze gedachten over tijd, omdat ik op een leeftijd ben beland, dat mijn toekomst steeds kleiner wordt. En ik ben niet de enige in de groep van senioren waaronder ik mijzelf nu bevindt, die deze uitspraak doet. En dan zegt men: “Komt tijd, komt raad”. Ja, dat zal wel en de tijd zal het uitwijzen, maar daar wil ik eigenlijk niet op wachten. Ik zou het nu willen weten. In de toekomst kijken gaat echter niet. De toekomst is dromen, hopen, verlangen, verwachtingen waarvan men hoopt dat die zullen uitkomen. Wensen dat iedereen die je liefhebt het goed zal blijven gaan. Dat iedereen, maar ook jezelf gezond mag blijven. “In lengte van tijd!” (Voor eeuwig). Voor eeuwig? En hoelang behelst die tijd voor eeuwig? Inderdaad, altijd, maar zal in onze beleving de tijd zijn die ons wordt gegeven.
Als singles op deze seniorenleeftijd een relatie wensen, is dat toch van een geheel orde, dan wanneer je jong bent en je nog een heel leven voor je hebt. Uit onderzoek is gebleken dat bij een jongere de tijd veel langer duurt dan wanneer je boven de veertig bent. De beleving in tijd is ook nog eens op diverse momenten anders. Eens reed een jongetje van vijf mij met zijn fietsje tegen het voorwiel aan. Ik duikelde voorover over het stuur en belandde op de grond. Dat moment, dat maar een fractie van enkele seconden was, duurde minutenlang. Bovendien wat er op dat kleine ogenblik allemaal door mijn hoofd ging. En dan mijn eerste zoen. Het was van een gelukzaligheid waarin minuten in uren geleefd werd. Hoe ouder men wordt hoe sneller de tijd voorbijgaat. Alhoewel… ‘We de tijd aan onszelf hebben.’ Vroeger dacht ik zeeën van tijd te hebben en nu als senior is het een race tegen de klok. Wanneer ik dat op mijzelf toepas, dan realiseer ik mij, dat mijn ervaring van jarenlang met een partner samen te zijn geweest, er een vertrouwensband is ontstaan. En een vertrouwensband opbouwen daar is tijd voor nodig. En dat is nu juist de kloe. Een stemmetje dat steeds opduikt en mij er op attendeert: “Je moet nu toch echt aan een relatie beginnen, wil je weer toekomen aan het opbouwen van het vertrouwen, dat je zo hoog in het vaandel hebt staan, want de tijd vliet snel.” En dan staat de tand des tijds ook nog eens voor de deur. Ik zet dat stemmetje maar in de ijskast, want liefde laat zich niet dwingen. “Met tijd en stond komt men de wereld rond”, gewoon geduld hebben dus.
En wat is nu eigenlijk tijd…? Wie het weet mag het zeggen.
“Tijd heeft vleugels en geen teugels”
Liefs,
Monique
geplaatst door monique3 - 3774 keer gelezen
Vorige berichten
Potjeslatijn
Op ieder potje past een dekseltje. Voor de potjes in mijn keuken gaat dat doorgaans wel op. De potjes en deksels zijn redelijk standaard en vaak uitwisselbaar. Ik kan bovendien ervan uitgaan dat wanneer een potje vandaag bij het deksel past, dat het ook morgen nog het geval zal zijn. Die voorspelbaarheid is een hele geruststelling. Ik ben ook vertrouwd met de inhoud van mijn potjes. Ik weet welke ingrediënten ik moet combineren om er een behoorlijke maaltijd mee mee op tafel kan krijgen. Met sommige ingredienten moet ik behoedzaam omgaan, dat heb ik allemaal wel onder de knie. Per slot van rekening heb ik tijd genoeg gehad om dat allemaal te ontdekken. Mijn verzameling potjes is in de loop der jaren behoorlijk uitgedijd, maar desalniettemin overzichtelijk, alles heeft zijn plek gekregen.
In spreekwoordelijke zin is het een ander verhaal. Potje-vindt-dekseltje mag dan opgaan voor twintigers – vooropgesteld dat die redelijk ongeschonden door de puberteit heen zijn gekomen – maar als vijftig- zestig- zeventigplussers zijn we net als die keuken, ieder van ons een hele verzameling potjes gevuld met verhalen en ervaringen. En op sommige potjes zit ook al een stevig deksel – de kunst is dan juist om het deksel er ooit nog eens vanaf te krijgen, zodat de inhoud verwerkt kan worden. Onze eigen potjes zijn ons vertrouwd, we weten wat er in zit en hoe we ermee moeten omgaan. Maar de potjes die een ander meebrengt, daar moet je maar het beste van hopen.
De vele jaren die mensen feitelijk nodig hebben om elkaars provisiekast te leren kennen en daarmee mooie mengsels te creëren is ons vaak niet gegund. Begrijpelijk ook, want je kunt van te voren niet weten of dat überhaupt kans van slagen heeft. Maar als je nog niet van elkaar weet welke potjes een ander meebrengt, van welke potje je kunt proeven en welke je nog maar even dicht moet laten, dan moet je maar net de mazzel hebben dat je het juiste dekseltje losdraait. En daarna weer, totdat je ook eens een potje kunt breken. En omgekeerd is dat natuurlijk ook het geval. Anders maak je er een potje van. Dat is dus bijna onvermijdelijk.
Potjes met gedistilleerde levenservaring, levenslessen ook, is een voorstelling van zaken die bekend is geworden door de tovenaarswereld van Harry Potter - die naam komt ook niet uit de lucht vallen: potjes met dromen, angsten, verlangens. Vaak een geheimzinnige, duistere inhoud die bedoeld is om geheim te blijven, of in elk geval in de private sfeer, maar in een fantasiewereld loopt het uiteraard anders en aan het eind komt alles goed. Joanne Rowling had het idee overigens weer, althans dat vermoed ik, van Roald Dahl’s GVR. De vriendelijke reus die dromen verzamelt in glazen potjes en de fijne dromen naar slapende kinderen blaast met zijn dromentrompet. De potjes met foute dromen zijn rood en die met goede dromen zijn blauw of groen. Was het maar zo eenvoudig.
In de zevende hemel
Vorige week was er iedere avond een kerstfilm op tv. Meestal zijn die films mierzoet, dus ga ik daar niet naar kijken. Maar ach, eentje om alvast een beetje in kerstsfeer te komen kan geen kwaad. Zoals vaak het geval is, was de plot overbekend. Een jonge, knappe prins die incognito een lief, mooi burgermeisje ontmoet.
Zij werkt in een banketbakkerszaak met heerlijke bonbons, chocola en gebak. Hij wordt straal verliefd op haar. Zij weet uiteraard niet dat hij een prins is en hij geniet daar met volle teugen van. Deze plot zou prima kunnen passen in de boekjes van de Bouquetreeks, de hoofdpersonen daar zijn zonder uitzondering ook jong en knap. Meestal zijn het twintigers, hooguit begin dertig jaar. Ze leven in een droomwereld die veel mensen aanspreekt.
Wat me soms opvalt in de datingwereld, dat er nog best vaak gedroomd wordt van de perfecte man of droomvrouw, waardoor je je ineens in de zevende hemel waant. Alleen zijn wij ongeveer veertig jaar ouder dan de hoofdpersonen in die tv-films. Ik denk ook weleens aan die boeken van de bouquetserie als ik in het profiel van een man van 70+ lees : ik wil de sterren van de hemel vrijen met haar. Zij, ook 70 zou graag in zijn sterke armen willen verdwijnen.
Als je zoiets opschrijft voel je je in je hoofd misschien ook wel weer twintig jaar. In werkelijkheid zijn velen ons niet meer zo soepel en lenig. Twee tot drie dagen spierpijn lijkt me na zo'n woeste vrijpartij niet denkbeeldig. Daarom vind ik intimiteit een veel beter woord. Intimiteit kent vele gradaties. Van een arm om je heen, tot knuffelen, elkaar teder aanhalen. Wat daar verder nog van komt zie ik later wel weer...
Door het raam
Tenminste twintig minuten, zo lang moet ik dit volhouden van mezelf. Mijn benen draaien rond en rond, mijn armen bewegen in hetzelfde ritme heen en weer. Crosstrainer, zo heet dit ding. Het staat voor het grote raam, naast de loopbanden, en er zitten knopjes op waarmee ik de draaicirkel kan vergroten en verkleinen. Die draaicirkel moet natuurlijk groter, steeds groter - wat goed is voor de heup, voor de heupen. En goed voor mijn moreel.
Het raam van de sportschool is van donker glas, het soort glas dat de wereld van binnen naar buiten gezien helder maakt, en de wereld van buiten naar binnen juist donker. Binnen, daar wordt serieus getraind: Het aardige echtpaar, de grijze man met het buikje, de hockey meisjes, de behulpzame Engelsman, de man die zijn drinkfles alvast op zijn volgende toestel zet, de donkere jonge vrouw in het wijde, witte trainingspak. Ze straalt stijl en klasse uit, deze vrouw, en ze zegt nooit wat. Totdat ze verschrikkelijk hard niest in de toiletruimte achter de kleedkamer. ‘Did I frighten you’, vraagt ze helemaal betraand om het hoekje van de deur. ‘No, you amazed me. I didn’t know you could sneeze that loud’. Ze lacht, en we wensen elkaar ‘a nice day’ als ik naar huis ga.
En buiten, buiten op het plein, daar lopen de scholieren, de reizigers met hun rolkoffers en hun rugtassen, de vaders en moeders met hun kinderwagens en hun boodschappentassen. De scholieren dragen zwarte puff jacks op grijze joggingbroeken - behalve die ene prachtige jongen. Die jongen draagt een wijd uitstaand capuchonjack tot net boven zijn blote navel. Ze lijken elke dag vijf euro mee te krijgen om van te lunchen, de scholieren. Genoeg voor een plastic zakje met twee croissantjes, een blikje energiedrank en een zak chips. Eetze, kinders! De jongens kijken niet naar het raam van de sportschool, de meisjes wel - en aan het even verschikken van hun haren te zien, kijken ze dan naar hun eigen spiegelbeeld. Soms ziet iemand mij - mijn haar licht nogal op achter het donkere glas - en soms zwaait zo iemand dan maar. Ik zwaai terug, voel mij voor even de koningin van de crosstrainers. Mannen wanen zich nogal eens ongezien, alsof het buiten voor mij even donker is als voor hen binnen. Zo’n man blijft dus kijken, zolang hij voor het raam loopt. Ha, ik kan langer naar hem kijken dan hij naar mij! Hij is een docent, een reiziger, een man op weg naar de supermarkt. En ik ben Lois Dodd*, de kunstdocent wier eigen werk pas groots werd tentoongesteld toen ze 85 was. Ze schildert ramen, en het licht dat op de wereld achter het raam valt. Het valt op een open ruimte - zoals achter mijn raam - op bomen, gebouwen, op een heel bos, op het raam van een schuurtje, op het wapperende wasgoed aan de lijn. Rode lakens! Die zullen niet in de wasmachine naar vlekkerig roze verkleuren door een rode sok.
Over sokken gesproken: Ik trof een orthopeed die pas aan opereren denkt als het me niet meer lukt om mijn sokken aan te trekken. Dat heb ik zo voor elkaar, hoor: Een maand lang minimaal bewegen en kijk nou eens, ik kan mijn sokken niet meer aantrekken! Eh. Dat ga ik dus niet doen. Zelfs als jij belooft elke ochtend langs te komen om mij mijn sokken aan te trekken, ga ik dat niet doen.
*Lois Dodd heeft momenteel een expositie in het Haagse Kunstmuseum: ‘Framing the ephemeral'.