De vrijmibo
donderdag 9 februari 2023
De vrijdag middagborrel is de laatste jaren erg populair geworden. Eerst vond deze borrel vooral plaats bij bouwbedrijven. De bouwvakkers stopten op vrijdag iets eerder met werken. Ze reden terug naar de werkplaats om gezamenlijk een biertje te drinken als afsluiting van de week. Tegenwoordig is de Vrijmibo ook helemaal ingeburgerd in de horeca. Kantoormedewerkers, winkelpersoneel etc. gaan op vrijdagmiddag na afloop van het werk daar graag samen een borreltje drinken. Aangezien ik al jaren eerder gestopt ben met werken heb ik dit nooit meegemaakt.
Vorige week stond er een bericht in onze dorpskrant, dat er in een gezellig cafe bij mij in de buurt de 1e vrijdag van de maand een Vrijmibo plaats vond, vanaf 16.30 uur. Er zou ook een zanger optreden met populaire Nederlandstalige muziek. Ik ben nog nooit alleen naar een cafe geweest, maar ik kreeg hier enorme zin in. Ik besloot even na 1700 uur op de fiets te stappen om daar een kijkje te gaan nemen.Ik kwam tegelijk bij de fietsenstalling aan met een vrouw die ook per fiets arriveerde. We liepen samen naar de ingang. Ik vroeg haar "ben je alleen? Nu nog wel, zei ze, maar ik heb hier wel afgesproken met vrienden".
Die vrienden waren er nog niet, dus namen we beiden plaats op een lange bank, waar al meer mensen op zaten. Na tien minuten kwamen haar vrienden binnen. Zij stond op om met hen aan een statafel te gaan staan. Ik bleef op de bank zitten, naast een vrouw die druk in gesprek was met een groepje mensen aan de andere kant van haar op de bank. Recht tegenover me zat een man in een rolstoel, die weliswaar dat gesprek volgde, maar er niet aan deelnam. Het was ondertussen flink druk geworden aan de statafels in het cafe, maar ik zag geen zanger.
Ik vroeg aan de man in de rolstoel : er zou toch ook een zanger optreden? Hij sprak moeizaam, maar ik kon hem verstaan. Hij is er wel hoor, hij staat daar bij de muziekinstallatie en hij begint zodirect. De dame naast me, die zo druk in gesprek was geweest, draaide zich nu naar mij toe. Ze zei dat de man in de rolstoel haar vriend was. We zijn al 10 jaar samen en ik ben nog steeds verliefd op hem, vertelde ze lachend. Hij hoorde dat en antwoordde met een knipoog : maar ze is vooral verliefd op mijn geld, hoor. We moesten er alle drie hard om lachen. Komen jullie hier vaker (?) vroeg ik. Jazeker, zei ze, want de eigenaresse van dit cafe is mijn vriendin. Haar echtgenoot heeft een makelaarskantoor. Aan de statafel links van ons staat zijn personeel.
Veel van de overige gasten wonen hier dichtbij en zijn ook vaste gasten op deze vrijmibo met levende muxiek, die is hier elke 1e vrijdag van de maand. De zanger was begonnen met zingen en regelmatig kwamen er dienbladen met lekkere hapjes voorbij. Die hapjes zijn allemaal gratis, zei ze, want de drankjes zijn pittig geprijsd. Straks wordt er gedanst, vertelde ze, maar ik ga niet dansen. Mijn vriend heeft een spierziekte en kan zich in die drukte niet keren of wenden in zijn rolstoel, dus blijf ik liever in zijn buurt. Wat lief van jou, zei ik. Ze antwoordde : ik zie niet de rolstoel, maar alleen de man die erin zit. Wat een geweldige meid (!!) dacht ik.
Ze wees me op een man, die ze "de danser" noemde. Hij danst graag, dus bereid je er maar op voor, dat hij jou misschien straks ten dans komt vragen. En dat was zo. Ik heb heerlijk met hem gedanst en mijn kersverse vriendin maakte er een foto van. We wisselden 06.nrs uit, zodat ze de foto naar mijn smarthone kon sturen. Er kwamen nog meer mensen binnen, het werd nu echt erg druk. Ik vond het de hoogste tijd worden om naar huis te gaan en nam afscheid. Thuis klonk gelijk het piepje op de telefoon van mijn whatssApp en daar was de foto van het dansen, begeleid met de tekst. Mijn vriend en ik vonden het gezellig met jou. Kom je volgende keer weer?...
geplaatst door sixty - 1686 keer gelezen
Vorige berichten
Valt reageren ook nog te leren?
Elke vorm van tweezijdige communicatie, verbaal of non verbaal, bij een fysieke ontmoeting of bij digitaal contact, en zelfs bij schriftelijke uitwisseling draait om reacties.
Actie roept reactie op. Als een woord, een mening door iemand uitgedragen niet goed landt bij de luisteraar, de lezer kunnen er verschillende dingen gebeuren.
Een gesprek is een woordenspel, het ontaardt niet zelden in een woordenstrijd. Of er wordt door een van de partijen iets gezegd, wat in het verkeerde keelgat schiet. Soms wordt een uitspraak niet bedoeld om de ander te kwetsen, maar ook komt het voor dat er iets opzettelijk wordt gezegd of geschreven, dat de hoorder / lezer op een verkeerde manier raakt.
Van iemand die heel snel reageert en vooral met een onplezierige uitspraak op de proppen komt wordt gezegd, dat die persoon het hart op de tong heeft. De spreker gebruikt dit ook wel als excuus voor een lompe niet doordachte uitspraak. En dat excuus wordt echt niet door iedereen geaccepteerd.
Voordat ik ergens op reageer probeer ik waar mogelijk mijn woorden goed te kiezen. Bij schriftelijke communicatie gaat dat wat eenvoudiger dan in een “een op-een” gesprek. Wie wel eens een toespraak voor een groter gezelschap moest houden kan zich bedienen van een uitgewerkt verhaal, dan gaat de spontaniteit er een beetje af. Toch kan zo’n uitgewerkte toespraak op papier de redenaar voor veel ellende begoeden.
Er zijn politici die hun uitspraken heel zorgvuldig afwegen en dan nog onderuit gehaald worden door heel kritische luisteraars en commentatoren. Andere sprekers uit de landelijke en internationale politiek blunderen zonder blikken of blozen; soms kiezen zij ervoor een volgende keer een mening te verkondigen, die geheel tegengesteld is aan wat zij aanvankelijk te berde brachten.
Hoe gaat dat bij een gesprek tijdens een date? Ik kan mij niet voorstellen dat iemand gewapend met een blocnootje de ontmoeting met een potentiële geliefde aangaat! Ik zie het al voor me, met een potloodje achter oor geklemd zittend aan het tafeltje in het bruine café. Mijn date zou mij meteen vragen of ik soms bij een krant of roddelblad werk als journalist of schrijver van smeuïge artikeltjes.
Er zijn situaties, waarin het niet verwacht wordt dat iemand reageert of pas reageert nadat de spreker zijn verhaal heeft afgerond. Reageren in een vergadering verloopt heel anders dan antwoorden in een gesprekje bij een date. In een vergadering hoort een voorzitter de touwtjes in de handen te houden. Ik heb veel vergaderingen zowel beroepsmatig als in het vrijwilligersleven bijgewoond, vaak als secretaris / notulist en daarom heb ik ook heel wat voorzitters “versleten”. In het kader van een leergang discussie- en vergadertechniek heb ik ook een les voorzitterschap gekregen. Daardoor ontdekte ik dat er goede en belabberde voorzitters zijn (evenals goede en slechte notulisten). Een vergadering die verzandt in oeverloos gezwam is een ware ramp.
Ik kan pas reageren als ik in een gesprek datgene wat diegene die tegenover mij zit uitgesproken heeft goed beluisterd heb. Helaas betrap ik mij er zelf op, dat ik dan vooral daarop reageer, wat mij geraakt heeft maar niet op dat, waar mijn gesprekspartner mee zit. Dat lijkt een beetje op opportunistisch reageren. Of is het weer zelfbescherming? Doordat ik niet inga op zaken, waardoor ik in een moeilijk parket zou kunnen geraken voorkom ik dat ik dingen noem, die ik eigenlijk voor me wil houden.
Het kan geen kwaad voorzichtig te zijn in zowel de woordkeuze als de keuze van de gespreksonderwerpen. Soms raak ik door een van die keuzes een gevoelige snaar. Maar, dat doen anderen ook bij mij! Ik wens iedereen fijne gesprekken toe en heel mooie reacties…
Verleidelijk of beroemd zijn maakt kwetsbaar
Er waren in het verleden verleidelijke vrouwen, die wereldberoemd geworden zijn, maar waar het niet altijd goed mee is afgelopen, ik zal er 5 opnoemen. Eva, de allereerste vrouw, zij verleidde Adam tot ongehoorzaamheid, waardoor zij allebei verbannen werden uit het Paradijs. Maria Magdalena met haar prachtige lange haren werd beschreven als een vrouw van lichte zeden, maar dat waarschijnlijk niet was. De belangrijkheid van beide dames werd later vakkundig weggemoffeld door de geschiedschrijving, veel vragen opwierp. Mona Lisa met haar mysterieuze glimlach is geschilderd door Leonardo da Vinci. Het is een wereldberoemd schilderij dat op een prominente plaats hangt in museum Het Louvre in Parijs. Dat schilderij moet je gezien hebben, voor je het museum uitgaat. Wie zij was blijft een raadsel, haar gezicht vertoonde namelijk ook wel wat mannelijke trekken, als je er nauwkeurig naar keek.
De overige twee verleidelijke dames liep het slechter mee af. Allereerst, onze eigen Mata Hari, geboren in Leeuwarden 1876 als Margaretha Geertruida Zelle. Zij werd een exotische danseres in Parijs, een courtisane. Beroemde mannen kwamen naar haar show kijken en vielen voor haar. Haar artiestennaam, Mata Hari, betekent in het Maleis : oog van de dageraad. In 1917 werd zij geëxecuteerd door het Franse leger, omdat zij als een spionne voor Duitsland werd gezien en ter dood veroordeeld. De bewijslast is zeer discutabel, omdat het Franse leger een zondebok nodig had. Last but not least : Marilyn Monroe, pseudoniem voor Norma Jeane Mortenson. Zij was een Amerikaans fotomodel en actrice, een iconisch sekssymbool uit de vorige eeuw. Zij kwam op 36-jarige leeftijd om het leven door een overdosis slaappillen en werd gevonden in haar slaapkamer. De avond daarvoor was Robert Kennedy nog gesignaleerd bij haar woning, wat veel vragen opwierp. Later zijn er documentaires en fictiefilms gemaakt over haar mysterieuze dood.
Op jonge leeftijd overleden idolen heeft meer met beroemdheid te maken. Er schijnt een galerij van op 27 jarige overleden muzikanten te bestaan, Club 27 genaamd, waaronder veel mannen. Jimi Hendrix, Jim Morrison. Kurt Cobain en Brian Jones, oprichter van The Rolling Stones. De doodsoorzaak? Teveel drugs en/of alcoholvergiftiging. Amy Winehouse werd daardoor ook niet ouder dan 27 jaar. Een saai leven hadden die sterren niet, maar ze konden waarschijnlijk de stress van het beroemd zijn, de druk om continu in de schijnwerpers te staan niet aan. Of was het zelfoverschatting? Zoiets van, als ik maar goed spul gebruik, is het wel veilig.
Over zelfoverschatting gesproken, dat brengt mij bij het daten. Teveel eisen stellen in een tekstprofiel, is ook een vorm van zelfoverschatting. Als je erg knap bent om te zien, een goed inkomen hebt, een prachtig huis, wil dat nog niet zeggen dat je dan ook een (bijna) perfecte partner kan scoren. Als dat echt zo was, had je geen datingsite nodig, was je alweer voorzien. Die perfecte partner heeft waarschijnlijk ook geen datingsite nodig, is bij iedereen in trek en allang weer onder de pannen. Wees gewoon, vertel wat over leuks over jezelf om een lieve man of vrouw te vinden, die interessante partner komt meestal niet vanzelf, daar zal je toch je best voor moeten doen...
Soepel Bewegen
Bewegen is zo’n mooi woord, want het kan zoveel betekenen. Er is uiteraard letterlijk bewegen, maar ook figuurlijk.
Hoe je je door het leven beweegt, maar eigenlijk kan ook dat op meerdere manieren uitgelegd worden.
In beide gevallen kan het soepeltjes zijn, of niet.
De reden dat ik hieraan moest denken is dat ik de laatste tijd bezig ben met een nieuwe manier van bewegen. Letterlijk bedoel ik dan. Ik zet dan altijd op laag niveau in, eerst eens kijken hoe het uitpakt. En toen ik ontdekte dat het alsnog best tegenviel, overviel me de vraag, “wanneer is dat eigenlijk begonnen en hoe is dat gekomen?”
Eigenlijk wist ik niet echt een duidelijk antwoord. Het is iets wat erin geslopen is. En de oorzaak bestaat uit meerdere dingen. Eén ervan is een ongeval waarbij ik nekletsel opliep. Ik had jaren geleden al nekletsel opgelopen met een whiplash, dus het was beetje dubbelop.
Ik ontdekte dat ik een automatisme had ontwikkeld om mijn nek en hoofd zo min mogelijk te draaien. Als ik om moest kijken, deed ik dat dus meer vanuit mijn taille. Er zat een diepe angst op dat ik mijn nek en hoofd moest beschermen en dat ik dat kon doen door het zo min mogelijk te bewegen. Toen ik daar bewust van was, ben ik langzaamaan over die angst heen gekomen en nu speelt het me geen parten meer.
Maar omdat ik jaren beperkt ben geweest met bewegen en trainen omdat mijn schouders en nek zo snel op tilt sloegen bij de minste geringste belasting, is dat nog altijd een dingetje als ik wil sporten.
Anderzijds is er hypermobiliteit wat vroeger altijd handig was. Met Taekwondo kon ik daardoor heel hoog trappen, en hard ook, en bewegen was nooit een probleem.
Maar ergens is dat leuke van hypermobiel zijn omgedraaid en is het een probleem gaan worden. Gewrichtsbandjes zijn dan los waardoor je makkelijk last kunt krijgen. En als een gewricht per ongeluk een keer een tik heeft gehad, blijft het met wat pech lastig.
Mijn therapeute van lang geleden vertelde me dat hypermobiliteit met hormonen van doen heeft. En sja, alles bij elkaar bekeken begonnen mijn problemen met relaxt kunnen bewegen en sporten ook ergens in de perimenopauze.
Maar ik ben nu toch van plan door te zetten met mijn nieuwe manier van oefenen en bewegen. Dat gaat dan om fascia (bindweefsel). Dat wordt met de jaren stijver en stugger maar kun je ook weer soepeler krijgen en heel veel kracht uit halen.
Ter verduidelijking, het zit feitelijk overal in je lijf om spieren en zenuwen. Het is een beetje als een wet-suit wat stug en stijf kan zijn of soepel en sterk.
Maar sjonge, het is best pittig al merk ik wel dat ik vooruitgang begin te boeken!
De oefeningen lijken zo simpel en dan denk ik, “Oké, dat doe ik!” En dan blijkt dat ik waanzinnig slechte balans heb met op de bal van de voet en tenen staan. Ik moet er een stok bij gebruiken. Daar moet ik dan gewoon om grinniken. Over een tijdje sta ik gewoon stabiel!
En niet omdat ik bergen wil beklimmen of zo. Dat boeit me niet. Maar weer nét dat beetje soepeler bewegen, nét een tikkeltje sterker zijn.
Dan het bewegen in het leven. Sta je er soepel in, in staat met de stroom mee te bewegen, makkelijk door situaties te manoeuvreren of is het meer gespannen en stug?
Op zich een goede vraag. Misschien is het niet altijd het één of het ander is. Het kan ook per situatie verschuiven. Maar mogelijk zie je alsnog dat eentje de boventoon voert, dat je meestal één van de twee bent.
Dat speelt absoluut ook een rol in daten en relaties. Dingen als compromissen sluiten, niet persé je zin moeten hebben, niet de controle moeten hebben, met teleurstellingen om kunnen gaan, maar ook met spontane dingen om kunnen gaan. Het vergt allemaal beweging en soepel kunnen zijn.
In mijn leven heb ik dat momenteel niet in relatie omdat ik single ben. Behalve als mijn poesjes iets nodig hebben waardoor ik moet stoppen waar ik mee bezig ben. Zoals nu net kleine Meggie even aandacht kwam vragen. Dat is ook soepel kunnen reageren en in die zin mee bewegen in plaats van stug doorgaan met wat ik aan het doen ben en haar negeren.
Qua relaties kan ik er wel mee spelen in de boeken die ik schrijf. En in eerste instantie lijkt dat voorbeeld misschien wat plat, maar ik moet die karakters leven in blazen, me erin kunnen verplaatsen, hen kunnen voelen. Ook interactie moet ik kunnen voelen anders zijn het slechts getypte woorden. En net als met een schilderij, moet ook een verhaal bezieling hebben.
Het gekke met schrijven is dat ik een bepaalde richting op wil met mijn verhaal, maar dat na een tijdje het verhaal met mij aan de haal gaat! Net alsof de karakters iets anders willen. Ze zijn dan zo te voelen met een eigen persoonlijkheid dat ze soms een andere kant op willen bewegen dan ik had gepland.
En dan kom je weer op het stukje: beweeg ik mee of blijf ik bij mijn geplande route?
Het is wel ontzettend leuk om daar mee te spelen.
Om af te sluiten vind ik wat de trainer van de fascia oefeningen zei wel een mooie: Als je je balans dreigt te verliezen, moet je niet krampachtig proberen die terug te krijgen. Denk aan een kat. Die gaat ook niet krampachtig doen.
Soepel bewegen is soms simpelweg een stapje (opzij) zetten.