Mysterieuze vrouwen
vrijdag 19 november 2021
Raadsels rondom mysterieuze vrouwen, menigeen smult ervan. Iedereen heeft weleens van koningin Cleopatra uit Egypte gehoord, hoe heeft zij het voor elkaar gekregen om een machtige koningin te worden in de Oudheid?
Mata Hari, als Margaretha Geertruida Zelle geboren en afkomstig uit Leeuwarden, werd bekend en beroemd als een exotische danseres in het bloeiende uitgaansleven van Parijs. Zij kreeg daardoor omgang met rijke, hooggeplaatste mannen. We weten nog steeds niet of ze een spionne werd voor de Duitsers in WO1, maar werd daarvoor veroordeeld door de Fransen en gefusilleerd in 1915.
De Mexicaanse kunstenares Frida Kahlo, met haar traditionele kleding, bloemenkroon in het haar en doorlopende wenkbrauwen is vaak nageschilderd. In Mexico is ze zo beroemd, dat haar beeltenis met de bloemenkroon in het haar, zelfs is afgebeeld op de bankbiljetten van 500 pesos. Ik ben in de maand mei dan ook naar de tentoonstelling geweest over het werk en leven van Frida Kahlo in het Cobra Museum in Amstelveen.
Op mijn verlanglijst stond ook de expositie over Maria Magdalena in museum het Catharijne Convent in Utrecht. Daar ben ik afgelopen zaterdag geweest. Een feit is dat Maria Magdalena, al vanaf de Middeleeuwen, op talloze religieuze schilderijen en iconen staat afgebeeld. Ze is te herkennen aan haar prachtige kleding, flonkerende juwelen en mooi gekapte haar. Deze rijkdommen verwijzen naar het leven dat ze leidde voor haar bekering, want zij was een rijke vrouw en werd zelfs een prostituee genoemd. Daarom is ze ook wel geschilderd met los hangende, golvende haren tot aan haar middel. Na haar bekering werd ze een boetvaardige vrouw en werd ze ingetogen afgebeeld, vaak met een een pot mirre in haar hand, om te zalven en te balsemen. Zij bivakkeerde als enige vrouw tussen de apostelen en dat waren allemaal mannen. Zij was als leerlinge en volgster altijd in de nabijheid van Jezus, een unicum, want vrouwen deden in die tijd dat soort dingen absoluut nog niet.
Ik kreeg een audiotour mee met veel uitleg over het turbulente leven van Maria Magdalena. Zij was een spirituele vrouw die bijzonder goed de preken van Jezus kon interpreteren. Daarom heeft zij, net als de mannelijk apostelen, overal de leer van Jezus verspreid door te preken. Dat was ook niet eerder gedaan door een vrouw. Tegenwoordig wordt zij door velen als een van de apostelen van Jezus gezien, naast Petrus een van de belangrijkste apostelen. Geboeid luisterde ik naar de betekenis van ieder schilderij, beeld of wandkleed dat van haar in deze expositie te zien was. Veel van deze attributen waren uit diverse musea en kerken te leen gekregen voor deze tijdelijke tentoonstelling
Er waren ook filmbeelden te zien, zoals het beroemde lied : I don't know how to love Him, uit de musical Jezus Christ Superstar. Eveneens fragmenten uit de beroemde film The Last Temptation of Christ, waarin een verleidelijke Maria Magdalena te zien is. Kortom, ook in deze moderne tijd houdt Maria Magdalena de gemoederen nog flink bezig, want de film en de musical zijn immers wereld beroemd geworden. Er was zoveel te zien en te beluisteren, dat ik aan de vaste collectie van het museum niet eens ben toegekomen. Als er volgend jaar een nieuwe tentoonstelling is, ga ik beslist nog een keer terug, om de rest van het museum te bekijken, omdat ik daar maar een glimp van heb gezien.
Natuurlijk zijn er ook legendarische mannen geweest. Veel exposities zijn er nog steeds wereldwijd over beroemde schilders zoals Rembrandt, Picasso, Dali etc. Vincent van Gogh heeft zelfs een eigen museum in Amsterdam, dankzij de grote verzameling schilderijen die de weduwe van zijn broer Theo na de dood van Vincent in haar bezit had. Deze schilderijen waren dan ook voorbestemd voor dit op te richten museum met zijn naam. Velen van ons kennen waarschijnlijk ook wel het verhaal van King Arthur en de ridders van de ronde tafel. Zijn ridder Lancelot had een geheime liefdesaffaire met de vrouw van koning Arthur, de bloedmooie Guinevere. Hun verraad leidde tot de ondergang van het koninkrijk en de dodelijke verwonding van Arthur.
Mysterieuze vrouwen, ze blijven tot de verbeelding spreken...
geplaatst door sixty - 2411 keer gelezen
Vorige berichten
In de zevende hemel
Vorige week was er iedere avond een kerstfilm op tv. Meestal zijn die films mierzoet, dus ga ik daar niet naar kijken. Maar ach, eentje om alvast een beetje in kerstsfeer te komen kan geen kwaad. Zoals vaak het geval is, was de plot overbekend. Een jonge, knappe prins die incognito een lief, mooi burgermeisje ontmoet.
Zij werkt in een banketbakkerszaak met heerlijke bonbons, chocola en gebak. Hij wordt straal verliefd op haar. Zij weet uiteraard niet dat hij een prins is en hij geniet daar met volle teugen van. Deze plot zou prima kunnen passen in de boekjes van de Bouquetreeks, de hoofdpersonen daar zijn zonder uitzondering ook jong en knap. Meestal zijn het twintigers, hooguit begin dertig jaar. Ze leven in een droomwereld die veel mensen aanspreekt.
Wat me soms opvalt in de datingwereld, dat er nog best vaak gedroomd wordt van de perfecte man of droomvrouw, waardoor je je ineens in de zevende hemel waant. Alleen zijn wij ongeveer veertig jaar ouder dan de hoofdpersonen in die tv-films. Ik denk ook weleens aan die boeken van de bouquetserie als ik in het profiel van een man van 70+ lees : ik wil de sterren van de hemel vrijen met haar. Zij, ook 70 zou graag in zijn sterke armen willen verdwijnen.
Als je zoiets opschrijft voel je je in je hoofd misschien ook wel weer twintig jaar. In werkelijkheid zijn velen ons niet meer zo soepel en lenig. Twee tot drie dagen spierpijn lijkt me na zo'n woeste vrijpartij niet denkbeeldig. Daarom vind ik intimiteit een veel beter woord. Intimiteit kent vele gradaties. Van een arm om je heen, tot knuffelen, elkaar teder aanhalen. Wat daar verder nog van komt zie ik later wel weer...
Door het raam
Tenminste twintig minuten, zo lang moet ik dit volhouden van mezelf. Mijn benen draaien rond en rond, mijn armen bewegen in hetzelfde ritme heen en weer. Crosstrainer, zo heet dit ding. Het staat voor het grote raam, naast de loopbanden, en er zitten knopjes op waarmee ik de draaicirkel kan vergroten en verkleinen. Die draaicirkel moet natuurlijk groter, steeds groter - wat goed is voor de heup, voor de heupen. En goed voor mijn moreel.
Het raam van de sportschool is van donker glas, het soort glas dat de wereld van binnen naar buiten gezien helder maakt, en de wereld van buiten naar binnen juist donker. Binnen, daar wordt serieus getraind: Het aardige echtpaar, de grijze man met het buikje, de hockey meisjes, de behulpzame Engelsman, de man die zijn drinkfles alvast op zijn volgende toestel zet, de donkere jonge vrouw in het wijde, witte trainingspak. Ze straalt stijl en klasse uit, deze vrouw, en ze zegt nooit wat. Totdat ze verschrikkelijk hard niest in de toiletruimte achter de kleedkamer. ‘Did I frighten you’, vraagt ze helemaal betraand om het hoekje van de deur. ‘No, you amazed me. I didn’t know you could sneeze that loud’. Ze lacht, en we wensen elkaar ‘a nice day’ als ik naar huis ga.
En buiten, buiten op het plein, daar lopen de scholieren, de reizigers met hun rolkoffers en hun rugtassen, de vaders en moeders met hun kinderwagens en hun boodschappentassen. De scholieren dragen zwarte puff jacks op grijze joggingbroeken - behalve die ene prachtige jongen. Die jongen draagt een wijd uitstaand capuchonjack tot net boven zijn blote navel. Ze lijken elke dag vijf euro mee te krijgen om van te lunchen, de scholieren. Genoeg voor een plastic zakje met twee croissantjes, een blikje energiedrank en een zak chips. Eetze, kinders! De jongens kijken niet naar het raam van de sportschool, de meisjes wel - en aan het even verschikken van hun haren te zien, kijken ze dan naar hun eigen spiegelbeeld. Soms ziet iemand mij - mijn haar licht nogal op achter het donkere glas - en soms zwaait zo iemand dan maar. Ik zwaai terug, voel mij voor even de koningin van de crosstrainers. Mannen wanen zich nogal eens ongezien, alsof het buiten voor mij even donker is als voor hen binnen. Zo’n man blijft dus kijken, zolang hij voor het raam loopt. Ha, ik kan langer naar hem kijken dan hij naar mij! Hij is een docent, een reiziger, een man op weg naar de supermarkt. En ik ben Lois Dodd*, de kunstdocent wier eigen werk pas groots werd tentoongesteld toen ze 85 was. Ze schildert ramen, en het licht dat op de wereld achter het raam valt. Het valt op een open ruimte - zoals achter mijn raam - op bomen, gebouwen, op een heel bos, op het raam van een schuurtje, op het wapperende wasgoed aan de lijn. Rode lakens! Die zullen niet in de wasmachine naar vlekkerig roze verkleuren door een rode sok.
Over sokken gesproken: Ik trof een orthopeed die pas aan opereren denkt als het me niet meer lukt om mijn sokken aan te trekken. Dat heb ik zo voor elkaar, hoor: Een maand lang minimaal bewegen en kijk nou eens, ik kan mijn sokken niet meer aantrekken! Eh. Dat ga ik dus niet doen. Zelfs als jij belooft elke ochtend langs te komen om mij mijn sokken aan te trekken, ga ik dat niet doen.
*Lois Dodd heeft momenteel een expositie in het Haagse Kunstmuseum: ‘Framing the ephemeral'.
Stijldansen, stijlvol dansen, de dans van je leven
Een zwierig verhaal.
Bij de profielbeschrijvingen op een datingsite kunnen (niet altijd verplicht) hobby’s ingevuld worden. Wie dat doet en het niet bij een liefhebberij laat, maar verschillende passies invult heeft een grotere kans dat iemand die dezelfde hobby’s heeft reageert dan wanneer dit aspect van een profielbeschrijving niet wordt benut.
Ik houd van dansen en dan bij voorkeur stijldansen. Foxtrot/quickstep, Engelse wals, Rumba en Cha cha vind ik fijn om te doen, hoewel ik een jive, bachata of merengue niet versmaad.
Het gaat bij stijldansen om goede afspraken tussen beide danspartners. Hoewel bij dansles geleerd is, dat bij stijldansen de man altijd leidt en de vrouw soepel moet volgen heb ik bij veel vrije dansevenementen ook ervaren, dat dit tegenwoordig geen wet van Meden en Persen meer is/. Soms zie ik bijvoorbeeld twee dames of twee heren met elkaar stijldansen. Dan zijn goede afspraken over wie de “herenpassen” en wie de “damespassen” gaat doen van belang.
Waar mannen stijldansen leuk vinden zou dat kunnen komen omdat zij de leiding mogen nemen bij de variaties, de draaien. Ik moet bekennen, dat ik bij veel dansjes wel de aangever ben, hoewel tegenwoordig ook mijn danspartners het initiatief nemen. Dan is er een ding belangrijk: een goede communicatie. Dat kan door een enkel woord of een afgesproken gebaar. Het is mogelijk, dat een aantal vrouwen dansen als salsa en rock en rol prettiger vinden dan bijvoorbeeld een foxtrot, omdat bij een salsa minder fysiek contact vereist is; wellicht vinden mannen om diezelfde reden stijldansen aangenamer.
Stijlvol dansen wordt zeker gewaardeerd. Een man vraagt op een hoffelijke wijze de dame. En na de dans, voordat beide partners gaan zitten of wanneer ze een andere partner ten dans vragen, even wederzijds een kleine buiging om je danspartner te bedanken is een mooie afronding.
Er is ook nog iets als de dans van het leven. Ideaal zou het zijn als in die dans, vooropgesteld dat het gaat om een dans van twee personen beiden gelijkelijk de loop van de dans bepalen. Natuurlijk zijn er omstandigheden die er toe bijdragen, hoe stijlvol die dans is. Tijdens het echte dansen is dat bijvoorbeeld de muziek bij de dans, die de dansers tot hogere prestaties kan voeren. Aan de andere kant zijn er muurbloemen, mensen die aan de kant zitten, die ook graag willen dansen. Soms nemen zij het heft in handen, ze tikken het danspaar op de schouders met de woorden: “Mag ik de volgende dans met u?”. In de levensdans zijn er natuurlijk ook mensen, die bij het zoeken naar een relatie buiten de boot vallen. Maar zij zullen niet zo snel bij een stel tussenbeide proberen te komen. Dat is ongepast.
Net als een dans heel harkerig kan verlopen is de levensdans niet altijd een vloeiend gebeuren. Het is uiterst pijnlijk als ik op de teen van de ander stap. Onlangs danste ik met een dame die haar dansschoenen vergeten had, toen wilde ze persé op haar kousen dansen. Gelukkig ging het goed. In het leven is het verstandig je goed te beveiligen met “stevige schoenen”, die toch elegant zijn, maar waardoor je het risico niet loopt dat je pijn hebt als iemand een verkeerde pas maakt.
Ook in het leven helpt het als je jouw dans stijlvol doet. En, je partner bedankt als de dans ten einde is. Het afscheid hetzij bij scheiding, dan wel beëindiging van de vriendschap of na een zware ziekte kan in verschillende vormen plaatshebben. Als er toch op de tenen getrapt wordt, hoe reageren beide partners op elkaar? Sorry, is dat genoeg? Er zijn zoveel mogelijkheden te excuseren of om iemand te kwetsen, en dat is nog wel wat erger dan een stap op een teen.
Ik wens iedereen een mooie levensdans toe, na een middag of avond dansen is er, net als bij het skiën apres ski ook apres dance. Bij een levensdans is het af en toe ook goed even te evalueren… Wat ging goed en wat kan nog beter? Ook dat kan gezellig zijn.